Aby deti jedli zdravo, alebo ako to robím ja

562272967-H

Ako primäť deti k zdravšiemu stravovaniu? Je radikálna cesta riešením? Ako ich zdravo nakŕmiť a pritom neobmedzovať?

Verím, že je nás viac. Mamičiek, ktorým záleží na tom, čím kŕmia svoje deti. Kto aspoň trošku sleduje trendy v zdravom stravovaní vie, že bežne dostupné potraviny sú plné pridaných látok. Zjednodušene, čím viac je popísaných potravín v obsahu na balení, tým horšie. Rada by som Vám ponúkla svoj návod na eliminovanie tých najhorších potravín. Viem, že to nie je jednoduché. Mimo domova sú deti obklopené samými lákadlami a aj v školských jedálňach sa nepozerá na zdraviu prospešnosť varených jedál, ale na čo najnižšie ceny, normy a splnený počet kalórií v pokrme. Predsa však aspoň my, mamičky, môžeme pre svoje ratolesti urobiť niečo zdravé.

Prestaňme nakupovať sladkosti

Jednoznačne najhorším pokrmom pre decká sú sladkosti. Všetci to vieme a predsa ich kupujeme. Pre príklad len taká Kinder čokoládka má v zložení 14 látok. A dominuje rafinovaný cukor. Čo robia sladkosti s deťmi ? Jednoduché cukry sa rýchlo vstrebávajú, narúšajú hladinu krvnej glukózy a tak vedú k rade nepríjemností. Cukor okrem toho, že od detstva vytvára závislosť, jeho konzumácia vedie k cukrovke a obezite, negatívne pôsobí na nervový systém, narúša sústredenosť, dvíha adrenalín, vedie k podráždeniu a hyperaktivite. Konzumáciou priemyselne spracovaného cukru znižujeme deťom imunitu, vyvolávame chronické ochorenia, prekysľujeme organizmus a ochudobňujeme ho o vitamíny. Musíme si uvedomiť jednu podstatnú vec ! Rafinovaný cukor nie je len v sladkostiach. Obsahujú ho všetky výrobky z bielej múky a lúpanej ryže. Áno, aj tak obľúbené špagety, aj cestovinky aj biele rožky, voňavý nadýchaný chlebík, aj chutný ryžový puding.

Môj tip:

- Naučte deti postupne odvykať si od sladkého. Prestaňte pridávať do čaju cukor a priemyselne spracovaný med, naučte ich na pravú chuť čaju. Naučte ich piť čistú vodu bez sirupov, bez sladidiel. Uprednostnite čerstvé šťavy pred kupovanými džúsmi a rieďte ich 50:50 s čistou vodou.

- Namiesto sladkostí im ponúkajte ovocie. Vždy sezónne. Na desiatu do školy musí byť denne pribalené chutné ovocíčko.

- Do koláčov pridávajte sladidlá s nízkym glykemickým indexom a s čo najnižším obsahom fruktózy. Ideálne stéviu, xylitol, erithrytol, sukrin.

- Ak majú decká chuť na sladkosť potešte ich RAW čoko-banánovým pudingom, alebo ak majú chuť na palacinku urobte im ju zo špaldovej múky a banánu. Ak majú chuť na čokoládku urobte ju z kakaového masla, kakaa a zdravého sladidla. Na mojej stránke nájdete tipy na zdravé sladkosti.

Naučme deti jesť zeleninu

Zelenina nie je pre deti práve najchutnejším pokrmom. Ja sama nemôžem byť príkladom, lebo zeleninu v množstve, ako ju konzumujem teraz, som začala jesť až ako 35 ročná. Ale predsa, niekam sme sa posunuli a je na nás, aby sme svoje vedomosti aplikovali na našich deťoch. Rozhodne každé dieťa má aspoň 1 druh zeleniny, ktorú zje. U mojich detí to bola ako prvá mrkva. Akonáhle som zistila, že ju majú radi, jedli ju aspoň 3x týždenne. Postupne som skúšala ďalšie druhy zeleniny, hlavne tej čerstvej a prišla som na to, že majú radi šalátovú uhorku. Hurááá ! Už sme mali 2 druhy zeleniny. Keď som si robila šaláty a naschvál ich pred nimi jedla s najväčším pôžitkom a mľaskaním akého som bola schopná, aj keď sa zhnusene na mňa pozerali, predsa len si vypýtali kúsok tej zelenej veci a prišla som na to, že im chutí poľníček a hlávkový šalát. Veľký úspech. Zbožňujem reďkovku červenú, čiernu aj bielu a zvyknem si ju večer nakrájať ku mozarelle. Položím tanier na detský stolík a zobem z taniera. Tak som prišla na to, že im chutí biela reďkovka. Na iné druhy zeleniny sa zatiaľ nechytajú, ale som šťastná a vďačná aj za tieto a rada im ich servírujem. Skúste to takto aj Vy. Je to dlhodobý a nikdy nekončiaci proces, ale stojí za námahu.

Chutne kamuflujme

Mamkaaa, prosim si krupičkuuu ! Toto počúvam často. A ideálne o ôsmej večer. V taký čas so všetkou láskou, akej som schopná vysvetlím, že takto neskoro už krupičku nepapáme, lebo nebudeme vedieť zaspinkať a budú sa nám snívať hlúposti. Že ak je pred spaním hladná/ý tak si môže dať biely jogurtik, ak má len chuť na sladké, musí počkať do rána. No a ráno sa zobúdzame s tým, že mamkaaaa prosím si palacinky ! To je príležitosť pre mňa, využiť všetky svoje znalosti a schopnosti a vymyslieť palacinku bez bielej múky, bez cukru s chutnou sladkou plnkou.  A čo obed ? U nás prevláda chuť na cestovinové a sladké jedlá. Našťastie už je veľa možností, ako ponúknuť deťom zdravšie verzie jedál z múky a tak u nás prevládajú všelijaké bezlepkové cestoviny. Cestoviny si kupujeme v bio verzii a väčšinou ryžové, pohánkové, kukurično – zemiakové no a pri najhoršom špaldové. Pripravujeme si ich s domácim tvarohom, cottage cheesom, bio vajíčkom, alebo s makom. Bielu ryžu sme postupne nahradili pšenom, celozrnným kuskusom, a tak nepapáme mäsko s ryžkou ale mäsko s „malou guľatou ryžkou“. Keďže moje decká celkovo nie sú veľmi na mäso, ale majú radi polievky, vyváram im kvalitné domáce vývary a moje obľúbené mixované zelené polievky. Na nich sa skutočne vyšantím. Ku klasickej uvarenej brokolici pridám trošku rastlinného mliečka, šupnem to do Vitamixu a doslova narvem ho listovou zeleninou. Rozmixujem na zelenú polievku, doplním himalájskou soľou a troškou masla Ghee a usmievam sa celý deň šťastím, koľko vitamínov som do nich dostala a ani o tom nevedia. No a čo s tými nešťastnými krupicami ? Tak len ich nahradiť všelijakými inými verziami – existujú pšenové kaše, špaldové, pohánkové, ryžové na vrchu ich posypem kakaom, maslom Ghee a celkom sa dá. Koláčiky a pudingy nahrádzam tými v RAW verzii. Celkom sa chytajú. A ak je veľká túžba po pečenom koláčiku, opäť siahnem na celozrnné múky a zdravé sladidlo a vyhoviem im. Jogurty kupujem vždy len biele a ak chcú čokoládkový, pridam kakao a agáve, ak chcú ovocný, rozmixujem ovocie.

Tak držím palce, snáď som Vám pomohla primäť Vás k zamysleniu, prehodnoteniu stravy Vašich najmenších. Nejde o radikálne riešenia, tie neuznávam, len o malé kroky k skvalitneniu života našich detičiek.

Sledujte Zdravie na tanieri

MÁTE OTÁZKY?

Napíšte komentár