Nahrádzame za zdravšie

avocado-oil-mayo-take-2-10-of-23-632x948

Ako to tí vegáni robia, že dokážu piecť bez živočíšnych surovín? Poďme sa pozrieť na to, čím nahradiť tradične zaužívané potraviny pri pečení a varení za ich zdravšie alternatívy.

Varenie a pečenie si mnohí z nás nevedia predstaviť bez vajec, mlieka, stužených tukov, cukru, bielej múky ... Verte, či nie, chutné recepty si viete pripraviť aj bez nich. Stačí si trošku naštudovať „alchýmiu“ a siahnuť po zdravších alternatívach. Ponúkam Vám prehľad zdravších náhrad pri pečení a varení.

Banán = vajcie

Ak máme v recepte na koláčik vajcia pokojne ich zameňme za banán v pomere 2:1. Koláč tak bude nadýchaný a získa prirodzene sladkú chuť. Stačí tak pridať menšie množstvo cukru, čo samozrejme vo finále ozdraví Váš koláčik. Náhradu banánu za vajcia využívajú najmä vegáni, ktorí zohľadňujú etické princípy zachovania života a nekonzumujú živočíšne potraviny.

Nálev z cíceru = sneh z bielkov

Vegáni radi používajú pri pečení sneh z cícerového nálevu. Funguje to neuveriteľne, naozaj stačí vyšľahať nálev do tuha a získate krásny pevný sneh, s ktorým pracujete presne tak, ako s bielkovým snehom. Nálev z cícerovej konzervy o hmotnosti cca 400g zodpovedá 3 bielkam.

Cera/Hera = kokosový tuk

Pri pečení, alebo výrobe domácej čokolády rozhodne siahnite namiesto stužených tukov typu Cera/Hera po kokosovom tuku. Neobsahuje trans-mastné kyseliny, ktoré vedú k vzniku kardiovaskulárnych chorôb a jeho vlastnosti sú veľmi podobné spomínaným tukom.

Slivkové pyré = cukor+olej

Túto fintu môžete využiť pri pečení obľúbených koláčikov. Slivkové pyré si pokojne pripravte aj domáce, pokiaľ nie, siahnite na bio produkty bez pridaného cukru. Je to rozhodne menej kalorická a viac vitamínmi nabitá varianta, v porovnaní s pridaním oleja a cukru. Pri príprave použite polovičné množstvo pyré ku množstvu cukor+olej.

Avokádo = majonéza

Rozhodne vyskúšajte namiesto majozézy z vajec a oleja rozmixovať 1 avokádo so šťavou z ½ citróna, ½ ČL horčičných semienok, štipku korenia, soli a za nechet cesnaku. Pokojne si môžete svoje zeleninové hranolky máčať v tejto majonéze, či natierať sendviče touto zdravšou variantou.

Grécky jogurt = kyslá smotana

Grécky jogurt sa odporúča športovcom pre jeho skvelé nutričné zloženie. Je plný zdravých probiotických kultúr, kalcia, proteínov. Pri výrobe sa z neho odstraňuje tekutá srvátka, čím si udrží aj hustú krémovú konzistenciu. Pokojne ho preto zameňte za kyslú smotanu, ktorá obsahuje podstatne viac kalórií a nasýtených tukov.

Kokosové mlieko = šľahačka

Tukovú mastnú bombu v podobe šľahačky viete zameniť zdravším rastlinným variantom. Kokosové mlieko v plechovke dajte na noc stuhnúť do chladničky. Po vybratí ho vyšľahajte 3 až 5 minút. K tejto šľahačke môžete pridať aj vanilku. Bude chutiť ešte lepšie.

Med = cukor

Med je snáď najzdravšia náhrada cukru. Môžete ho používať všade tam, kde sa bežne pridáva cukor, v polovičnom pomere. Pozitívne účinky medu vyniknú najmä pri zachovaní nízkej teploty a preto si ním ochucujte kaše, jogurty, plnky do koláčikov, krémy a podobne.

Prášok na skyprenie = sóda bikarbóna

Ak nenatrafíte na bezfosfátové prášky z bio obchodov, nahraďte prášok do pečiva sódou bikarbónou. Prášky do pečiva sú plné chemických prídavkov, ako regulátor kyslosti, kypriacich látok, emulgátorov, stabilizátorov, fosfátov. Namiesto jedného balíčka kypriaceho prášku Vám postačí polovica čajovej lyžičky sódy bikarbóny. Pri ťažších cestách ako napr. kysnuté, použite jednu zarovnanú čajovú lyžičku.

 

Sledujte Zdravie na tanieri

MÁTE OTÁZKY?

Napíšte komentár