Zabudnuté poklady jesene – kvaka, topinambur a dula

zahrada-zelenina-turin-2

V tomto blogu sa pozrieme na nutričné a zdravotné benefity troch sezónne aktuálnych jesenných plodín, ktoré boli kedysi v našom regióne aj jedálničkoch našich predkov bežné. Neskôr ich však vytlačil dovoz či pestovanie iných plodín. Dnes sa však opäť pomaly vracajú tam, kde zaslúžene patria, čiže do našich kuchýň, receptov a jedál.

Kvaka

Turín, kvaka, runkla alebo žltá repa je druh koreňovej zeleniny. Jej buľva je guľatá a farba na povrchu fialková, zvnútra biela. Jej chuť pripomína zemiak krížený s kalerábom, aj keď v skutočnosti ide o kríženec kapusty s koreňovou zeleninou. Kvaka patrí k najstarším potravinám konzumovaným na našom území. Ešte pred 100 rokmi bola bežnou súčasťou jedálnička našich prastarých rodičov. Do úzadia ju dostalo až pestovanie zemiakov a dovoz ryže. Z nutričného hľadiska je však kvaka mimoriadne hodnotnou potravinou, ktorá v mnohom prevýši zemiaky či ryžu aj preto, že sa konzumujú aj jej listy.

Zloženie

Kvaka má vysoký obsah vody, tvorí až 90 % jej objemu. Preto je vhodnou prílohou pri diétnych programoch. Obsahuje nízku hodnotu sacharidov, takmer žiadne tuky a, naopak, vysoký podiel vlákniny. Je hodnotným zdrojom vitamínu C. V jednej šálke ho máte hneď polovičnú odporúčanú dennú dávku. Okrem céčka je v nej zastúpený aj vitamín A, vitamíny B1 a B6, ale aj potrebné minerály, najmä vápnik a draslík.

Benefity

„Zdravý jako tuřín“, to je príslovie našich českých susedov. A je to pravda. Kvaka, v češtine tuřín, pri pravidelnej konzumácii pomáha:

  • predchádzať osteoporóze vďaka obsahu vápnika,
  • predchádzať tráviacim problémom a problémom s vyprázdňovaním vďaka vláknine,
  • udržiavať imunitu vďaka vitamínom C a A,
  • udržiavať srdce v kondícii vďaka vysokému obsahu draslíka a vápnika.

Ako si ju pripraviť

Podobne, ako by sme si pripravili zemiaky. Chutný je napríklad variant zemiakovej kaše z kvaky či hranolčeky z kvaky pečené na plechu postriekané olivovým olejom a osolené morskou soľou. Hodí sa do polievok aj k zapekanej zelenine. Listy kvaky vieme použiť podobne ako akékoľvek šalátové listy – čerstvé, ale aj sparené do prívarku či polievky.

Topinambur

Topinambur alebo židovský zemiak či jeruzalemský artičok, v skutočnosti je to však slnečnica hľuznatá. Chuťou pripomína kaleráb s príjemnou orieškovou odozvou. Rozhodne ju väčšina z vás už videla naživo ako vysoký žltý kvet podobný slnečnici, len ste netušili, že ide o topinambur a že to najcennejšie sa ukrýva pod zemou.

Prvá zmienka o topinambure pochádza zo 17. storočia. Touto plodinou sa živil jeden z pôvodných kmeňov Severnej Ameriky. Samotný názov topinambur vraj pochádza práve z názvu indiánskeho kmeňa „Tupinambo“. Po dovoze topinamburu do Európy sa tešil veľkej obľube, kým sa nestali populárne zemiaky, ktoré postavili topinambur do úzadia.

V súčasnosti však opäť prežíva boom, vracia sa späť a je hitom modernej gastronómie. Pre jeho široké využitie na potravinárske, krmivárske či energetické účely a vysoký obsah živín a vitamínov ho niektorí vedci označujú za plodinu 21. storočia. Je to neskutočne odolná rastlina na pestovanie. Ak ho raz niekam zasadíte, je pomerne ťažké sa ho zbaviť. Dá sa skladovať rovnako ako zemiaky a tiež tak dlho vydrží čerstvý. Ak to počasie dovolí, dokáže dokonca prečkať v zemi aj zimu a môžete ho vykopať aj v januári.

Zloženie

Hľuzy topinamburu, podobné zázvoru, majú unikátne vlastnosti. Okrem toho, že sú prirodzeným zdrojom vitamínov, minerálov a bielkovín, obsahujú aj tzv. inulín – polysacharid, ktorý sa v tele štiepi na jednoduchý cukor – fruktózu. Inulín má veľmi malú energetickú využiteľnosť, a preto sa jeho vlastnosti prirovnávajú k vláknine. Pri jeho prechode tráviacim systémom sa v hrubom čreve správa ako prírodné prebiotikum. Zároveň čistí reliéf čriev a chráni organizmus pred zápalovými reakciami. Topinambur obsahuje až 80 % vody a okrem inulínu obsahuje aj pektín. Hodnotné vitamíny v topinambure sú najmä B1, B2, vitamín C a dokonca aj vitamín D.

Benefity

  • Vďaka obsahu inulínu očisťuje tráviaci trakt a zbavuje telo škodlivých nánosov.
  • Inulín obsiahnutý v topinambure navyše chráni našu imunitu, ktorá má priamy súvis s priaznivým mikrobiálnym osídlením čriev.
  • Vďaka vysokému obsahu vody a nízkej energetickej využiteľnosti je vhodný pre ľudí s diabetom.
  • Využíva sa ako podpora liečby obezity, vysokého cholesterolu, ale aj pri detoxikácii organizmu.

Ako si ho pripraviť

Hľuzy možno vzhľadom na ich mrazuvzdornosť konzumovať aj v priebehu zimy, hlavne surové v šalátoch. Možno ich však sterilizovať aj ako uhorky alebo z nich pripraviť polievky. Dajú sa použiť aj ako príloha v podstate veľmi podobne ako zemiaky. Topinambur skvelo chutí aj len tak nastrúhaný v jogurte ako zdravé raňajky. Známe sú aj sirupy vhodné ako náhrada rafinovaných sladidiel. Šťavu a sirup je možné používať aj pri výrobe nealkoholických nápojov či mliečnych výrobkov. Sušené kvety sú vhodné aj ako čajovina pre ľudí s ochorením diabetes.

Dula

Duly sú žlté malvice patriace medzi jadroviny a sú hruškovitého alebo guľovitého tvaru. Pochádzajú z Ázie, kde sú zmienky o ich pestovaní už v 16. storočí. Ich pestovanie sa v našom územnom pásme datuje od 60-tych rokov 19. storočia. Jej plody sú v surovom stave tvrdé a trpké. Zrejme preto si nikdy nezískala takú pozornosť a obľubu ako sladké a mäkšie jablká či hrušky. Dozrieva práve v októbri, kedy je vhodný aj jej zber a spracovanie.

Zloženie

Dulové plody nemožno konzumovať surové, pretože obsahujú vyšší podiel tanínov a pektínov, čo spôsobuje spomínanú trpkú príchuť. Obsahujú 8,0 až 10,6 % cukru, 1,8 % pektínov, 0,8 až 1,8 % kyselín a 5 až 20 miligramov vitamínu C.

Benefity

  • Sušené plody dule sú výborné pri žalúdočných problémoch a hnačkách.
  • Tepelne spracované plody pôsobia upokojujúco na podráždený žalúdok a celkovo zlepšujú proces trávenia.
  • Tepelne spracované plody dule majú aj mierne laxatívne účinky.
  • Duly obsahujú vysoký podiel vlákniny a sú preto fantastickým čističom črevného prostredia.

Ako si ju pripraviť

Z duly je ideálne vyrobiť si marmelády, džemy či rôsoly, ale chutné sú aj kompóty. Je vhodná na sušenie a dokonca sa z nej dá vyrobiť aj víno či krásne aromatický destilát. Je skvelým ovocím aj pri pečení. Práve pri príprave dezertov a zaváranín sa naplno uplatní jej vysoký obsah pektínov a relatívne nízky obsah cukru.

Zaujímavosť

Dula vďaka svojej intenzívnej a príjemnej aróme vanilky, citrusov a jabĺk prevonia v šatníku bielizeň a ak je treba, vyženie z neho aj mole.

Sledujte Zdravie na tanieri

MÁTE OTÁZKY?

Napíšte komentár